Impact of teenage pregnancy: A case study among the Mucubais before the implementation of Efico in Namibe province
DOI:
https://doi.org/10.37293/sapientiae111.11Keywords:
Pregnancy, Adolescence, Mucubal, Efico, AngolaAbstract
The article aims to analyze the impact of teenage pregnancy among the Mucubals of Bibala in the province of Namibe, before the performance of the efico rite. This study has social, scientific and cultural relevance. Socially, it allows us to understand the challenges faced by adolescents in traditional contexts. Scientifically, it contributes to expanding knowledge about early pregnancy in ethnic communities. Culturally, it values local knowledge and rites of passage, promoting dialogue between tradition and social rights. Thus, it offers subsidies for public policies that are more sensitive to the reality of traditional communities in the Namibe province. The article discusses how becoming pregnant before this rite is a shame in Mucubal society, as well as exploring the challenges faced by adolescents who find themselves in this situation. The study focused on a quantitative approach, with an analytical bias, using as technical procedures, the bibliographic review and the case study. For data collection, a structured form was used, composed of closed and open questions, with a target audience of 32 adolescents and 25 adults. The research addresses cultural, social and family aspects that influence the perception of teenage pregnancy, as well as the psychological and social implications that arise from this phenomenon. Therefore, the research highlights the lack of knowledge about contraception and access to prenatal care as factors that contribute to unwanted pregnancy among adolescents in this social group.
References
Agência Angola Press – ANGOP. (2013). Treinados pelo deserto - Mucubais atraem turistas [PDF].
Altuna, R. R. A. (2014). Cultura tradicional bantu. (2ª ed.). Paulinas Editora.
Bettoni, S. N., Torres, M., & Martins, W. (2022). Fatores associados ao início da atividade sexual na adolescência: Uma revisão integrativa da literatura. RECIMA21: Ciências Exatas e da Terra, Sociais, da Saúde, Humanas e Engenharia/Tecnologia, 3 (12). e3122328. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i12.2328
Borges, F. R., Almeida, M. S., & Diniz, D. (2020). Educação sexual e juventudes periféricas: Entre saberes populares e políticas públicas. Revista Estudos Feministas, 28(3), 1-17. https://doi.org/10.1590/1806-9584-2020v28n321676
Bourdieu, P. (1999). A dominação masculina. Bertrand Brasil.
Carlos, J. (2024). Impacto das redes sociais sobre o papel dos ondjangos na regulamentação social. RAC: Revista Angolana de Ciências, 6(2), e060207. https://doi.org/10.54580/R0602.07
Estermann, C. (1961). Etnografia do sudoeste de Angola. (Vol. 2, 2ª ed.). Tipografia Minerva.
Gerdes, P. (2003). Vinte e cinco anos de estudos históricos-etnomatemáticos na África ao Sul do Sahara. LLULL: Revista de Investigación de Historia de las Ciencias y de las Técnicas. (26) 491-520. file:///C:/Users/TECNO-BASE/Downloads/Documat-VinteCincoAnosDeEstudosHistoricoEtnomatematicosNaA-8661853%20(1).pdf
Gonçalves, L. M., Costa, R. F., & Pereira, A. C. (2023). Gravidez na adolescência: repercussões sociais e emocionais em comunidades tradicionais. Revista Brasileira de Saúde Materno Infantil, 23(1), 113–122. https://doi.org/10.1590/S1519-38292023000100010
Lúcio, C. A. (2004). Reflexões sobre a evolução do conceito de conjunto (Tese de licenciatura). Universidade Agostinho Neto.
Lúcio, C. A., & Sabba, C. G. (2015). As atividades culturais e a sala de aula no grupo étnico Herero/Helelo do sul de Angola (subgrupo Mucubal e Muhimba). Revista Latinoamericana de Etnomatemática,8 (2), 271-298. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=274041586013
Marques, R. F., & Lima, S. C. (2021). A exclusão social e os impactos psicológicos em adolescentes grávidas em contextos tradicionais. Revista Psicologia e Sociedade, 33(1), e200443. https://doi.org/10.1590/1807-0310/2021v33n1e200443
Melo, R. M. A. J. (2008). A morte, os defuntos e os rituais de limpeza no pós-guerra angolano: Quais os caminhos para pôr termo ao luto? Afro-Ásia, 37, 175–200. https://periodicos.ufba.br/index.php/afroasia/article/view/21157/13744
Moreira, M. M. T. (2008). Conflitos vivenciados pelas adolescentes com a descoberta da gravidez. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 42(2): 312-20 https://doi.org/10.1590/S0080-62342008000200015
Oliveira, C. S., & Santos, M. L. (2022). Acesso à saúde sexual e reprodutiva entre adolescentes rurais: desafios e perspectivas. Revista Saúde & Sociedade, 31(1), e220094. https://doi.org/10.1590/S0104-1290202231094
Organização Mundial da Saúde. (2011). Nossas prioridades: Adolescentes. UNICEF.
Rad, C. Y. (2021). Educación superior en Angola: Un acercamiento desde la sociología. Revista Sociedad e Tecnología, 4 (1), 79–95. https://doi.org/10.51247/st.v4i1.85
Rad, C. Y. (2023). Mudanças socioculturais do subgrupo etnolinguístico Mundimba, Município de Cahama, localidade de Kakuio, Província do Cunene. Revista Portal de la Ciencia, 4(1), 124–138. https://orcid.org/0000-0002-6366-9727
Turner, V. (2020). O processo ritual: estrutura e antiestrutura. Vozes.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The content of the publications are of absolute responsibility of the authors and not of the Oscar Ribas University or the SAPIENTIAE Journal. The Journal allow the author(s) to hold the copyright of the papers.
This journal is Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.